KĄCIK LOGOPEDYCZNY

  • ćwiczenia pionizacji języka oraz dojrzałego sposobu połykania

  • Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się na podniebieniu, a wargi nie powinny mocno zaciskać się (w momencie połykania). Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania lub pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy, np. wymowy międzyzębowej. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka – potrzeby do realizacji niektórych głosek.

    ĆWICZENIA NA PIONIZACJĘ JĘZYKA

    1. huśtawka
      przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby
    2. świnka
      mlaskać
    3. konik stuka kopytkami
      kląskać
    4. glonojad
      przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi
    5. wiewiórka maluje sufit
      oblizywać podniebienie czubkiem języka ( pędzlem ) przy otwartej buzi
    6. biedronka lub muchomor
      „malować” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi
    7. dzięcioł
      „stukać” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi
    8. zlizywać z wałka dziąsłowego ( górka za górnymi zębami ) nutellę, miód, dżem lub serek ( czubkiem języka przy otwartej buzi )
    9. trzymać między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka drażetkę, rodzynkę,
      kawałek chleba, wafelka, ciastka lub parówki przy otwartej buzi. Kto dłużej utrzyma?
    10. przykleić do wałka dziąsłowego kawałeczek opłatka lub chrupka. Odklejać czubkiem języka przy otwartej buzi
    11. trzymając czubek języka „ przyklejony” do podniebienia tuż za zębami otwierać i zamykać buzię

    Pionizacja języka

    Z ćwiczeniami pionizacji języka ściśle wiążą się ćwiczenia prawidłowego połykania:

    1. Unoszenie języka za górne, przednie zęby;
    2. Dotykanie wskazanego miejsca palcem, metalową szpatułką, językiem;
    3. Ćwiczenia ze śpiewem sylab – „la la la…, lo lo lo…”;
    4. Połykanie śliny przy zamkniętych zębach; szerokim uśmiechu, język trzymamy przez cały czas za górnymi zębami;
    5. Picie i połykanie płynów – dziecko pije wodę lub inny napój po jednym łyku, kolejno zachowując czynności: nabiera łyk napoju, unosi język, zamyka zęby, połyka płyn.

    Opracowała:

    mgr Bożena Wrońska - logopeda

    Do góry